donderdag 10 oktober 2013

Bloempothoesjes van textielgaren





Bloempothoezen van textielgaren
 
Textielgaren, ook vaak wel Zpaghetti of Hoooked genoemd is de laatste tijd heel hip. Het is gemaakt van kledingresten, en dus ook erg duurzaam (die van de merken Zpaghetti en Hoooked dan, ik weet niet zeker of deze textielgaren van bijv. de Action of andere winkels ook echt van kledingresten zijn). Het handige ervan is dat deze T-shirtstof erg rekbaar is en grof is, waardoor je snel resultaat krijgt. Ook een poef ervan maken is erg leuk! Mijn moeder heeft voor mij een hele leuke poef gemaakt, en van de restjes heb ik 2 bloempothoezen gemaakt. Hiervoor heb ik een breiring gebruikt. Een breiring kun je o.a. op www.HEMA.nl kopen, of bij een handwerkzaak. Je kunt het ook maken met bijv. normale breinaalden, maar dit is veel zwaarder én met een breiring krijg je in ieder geval een rondbreiwerk.
 
Benodigdheden:
 
- á 1/3 bol textielgaren (1 bol is 950 g) kan ook 2 kleuren
- breiring in maat die je bloempot ook is (breinaalden kunnen ook, neem dan van ca. 10 of 12 mm)
- een bloempot
 
Werkwijze I (e-steek methode:
 
1. Begin met het opzetten van de steken, zoals je het ook altijd doet met punniken (zie filmpje onderaan pagina). Kies daarna welke steek je doet, bij hoes 1 heb ik gekozen om met dezelfde steek door te gaan als bij het opzetten, dus e-tjes te blijven 'draaien' je wipt dan dus steeds de onderste eraf.
2. Je gaat net zolang door totdat je hem lang genoeg vindt. Ik heb ervoor gekozen om hem met 2 kleuren te maken, 5 toeren grijs, 3 toeren blauw. Dit heb ik steeds herhaald.







Werkwijze II (gerstekorrel)

1. Ook nu begin je met het opzetten van de steken, op dezelfde manier als bij werkwijze 1 (zie  film-link onderaan pagina)
2. Brei de gerstekorrelsteek, dus:
toer 1: oneven pinnen (1,3, 5 etc. recht) even pinnen doe je averecht
toer 2: even pinnen averecht, oneven pinnen recht
toer 3: hetzelfde als toer 1
toer 4: hetzelfde als toer 2
3. doe dit net zolang totdat hij lang genoeg is, hecht hem daarna af



Mijn vensterbank is weer erg opgefleurd!
 
 


Steken opzetten:
ik heb een filmpje met mijn mobiel gemaakt, dus het is niet erg duidelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=HFfTMYE8Fss&feature=youtu.be 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten